Lektion 1: Glem alt om motivprogrammer og Auto-indstillingen
Man gør sig selv en bjørnetjeneste, når man
benytter motivprogrammer og Auto-indstillingen. Det gør man,
fordi man i praksis lader kameraet tænke for én, og
det giver ingen indsigt i, hvad der egentlig foregår. Uden
denne indsigt opbygger man aldrig en intuitiv forståelse for
det, der skal til, for at det enkelte billede bliver præcis,
som man ønsker det.
Det, der så er tilbage at vælge imellem, er P, S, A
og M. (S hedder Tv på Canon-kameraer og A hedder Av. Her vil
de konsekvent blive omtalt som S og A.) Det, der kontrolleres via
disse, er, hvor lang tid, der lukkes lys ind gennem objektivet,
og hvor stor åbningen, som lyset trænger igennem, er.
Tiden kaldes lukkertid, og jo længere lukkertid,
jo mere lys trænger der ind. På engelsk hedder lukker
”shutter”.
Åbningen kaldes blænden, og jo større
blænde, jo mere lys trænger der ind. På engelsk
hedder blænde ”aperture”.
De fire indstillingsmuligheder er således som følger:
P – Program: Kameraet udregner både lukkertid
og blænde.
S – Shutter priority (lukkertidsprioritet): Du vælger
lukkertiden, og kameraet udregner blænden.
A – Aperture priority (blændeprioritet): Du
vælger blænden, og kameraet udregner lukkertiden.
M – Manual: Du vælger både blænden
og lukkertiden.
Særlige situationer, hvor du bør vælge
lukkertidsprioritet (S)
Med mindre lukkertiden er på et helt sekund eller mere, angives
den som f.eks. ”(1/)100”. I displayet vil der typisk
kun stå ”100”, men der menes 1/100 sekund. Som
du måske kan regne ud, vil eksempelvis et portrætfotografi
ikke som sådan tage sig forskelligt ud, om der er benyttet
en lukkertid på 1/100 eller 1/500. Derfor er lukkertiden i
de fleste situationer underordnet, så længe den er på
1/100 eller kortere.
De situationer, hvor du er nødt til at vælge lukkertidsprioritet,
er blandt andre:
- Ved bevidst lange eksponeringer, f.eks. med kameraet på
stativ ved nattetide
- I mørke omgivelser, hvor du foretrækker et
skarpt foto, der er for mørkt, frem for ét,
der har den rette mængde lys, men til gengæld
sløret
- Når du skal indfange et motiv i høj fart, f.eks.
et menneske eller dyr, der løber eller springer, eller
en bil eller et fly, der farer afsted
Altså: Så længe, du har
nok lys til at få en lukkertid på 1/100 eller
kortere, og du ikke specifikt ønsker den lange eller
særdeles korte eksponering, så behøver
du ikke at vælge lukkertidsprioritet.
Det skal for en god ordens skyld påpeges, at dette
blot er en forsimplet tommelfingerregel, og at der således
er en del undtagelser til den. Dem vil du tids nok erfare,
og til en begyndelse er dette et fint udgangspunkt.
Ved dette natfoto fra New York City blev der anvendt
en lukkertid på 7 sekunder.
Vælg blændeprioritet (A) til langt de fleste
situationer
Når blændeprioritet ofte er at foretrække,
skyldes det to ting:
For det første vil du typisk gå
efter at få så meget lys som muligt ind i kameraet,
da det sikrer den kortest mulige lukkertid, og dermed mindsker
du risikoen for slørede billeder. Det sikrer du ved
at vælge blændeprioritet og så vælge
den størst mulige blænde (som er det mindst mulige
tal – forklaring herpå følger) –
f.eks. 3,5 ved mange medfølgende optikker.
For det andet kan du via en ændring
af blænden direkte påvirke udseendet af det enkelte
foto. (Modsat lukkertiden i mange tilfælde, som netop
beskrevet herover.) Dette skyldes, at en stor blænde
giver en lille dybdeskarphed – det vil sige, hvor
meget af motivet, der er i fokus. Når du har en stor
blænde og tager et billede af et ansigt, vil du derfor
få den slørede baggrund, der er så karakteristisk
for spejlreflekskameraer.
En mindre blænde vil således øge dybdeskarpheden
– det vil sige, at mere af motivet vil være i
fokus. Dette vil man ofte foretrække, når man
fotograferer landskaber og bygninger, hvor der ikke er en
forgrund (en person eksempelvis), som man ønsker skal
være i fokus, mens baggrunden sløres. I disse
tilfælde kan man i udgangspunktet vælge en blænde
på 8. Det vil ofte sikre en flot skarphed hele vejen
gennem motivet.
Fokus, dybdeskarphed og baggrundssløring
Fokus og dybdeskarphed er levende størrelser, som
man med tiden udvikler et intuitivt forhold til. To grundlæggende
regler, som man bør huske på, kan dog introduceres
her:
- Jo tættere på kameraet, motivet er, jo større
bliver baggrundssløringen
- Jo større afstand, der er mellem motivet og baggrunden,
jo større bliver baggrundssløringen
Således vil effekten være meget tydelig, hvis
du f.eks. tager billede af et ansigt, der er 30 cm fra kameraet
og har god afstand til baggrunden. Derimod vil den nærmest
være så godt som umulig at få øje
på, hvis du tager et billede af en person, der står
5 meter væk og har en væg umiddelbart bag sig.
Dette close-up er taget med en blænde på
2,8 og en brændvidde på 50 mm. Øjnene er knivskarpe,
mens baggrunden er næsten helt sløret. Dybdeskarpheden
er lille, så både hårtotterne og fingrene er ude
af fokus.
Brændvidden
spiller også en rolle:
- Jo mere vidvinkel du benytter, jo mere vil være
i fokus
- Jo mere tele du benytter, jo mindre vil være
i fokus
Dette vidvinkelfoto fra Mojave i Californien er
taget med en brændvidde på 11 mm og en blænde
på 4,5. Som det kan ses, er alt i billedet er i fokus - fra
forgrunden og helt ud i horisonten.
Forklaringen på den umiddelbart forvirrende blændeværdi
Det umiddelbart forvirrende i, at en mindre blændeværdi
resulterer i en større blænde, har en
relativt simpel matematisk forklaring. Det er ikke et regnestykke,
man behøver at gå og foretage sig, mens man fotograferer,
men har man først hørt forklaringen, så
giver blændeværdien mening:
Det medfølgende zoom-objektiv har typisk en spændvidde,
der går fra 18-55mm i brændvidde og 3,5-5,6 i
blænde. ”Brændvidde” er en betegnelse
for det perspektiv, som objektivet indfanger:
- Jo færre millimeter, jo videre er perspektivet,
og jo mere af omgivelserne får du med i billedet.
- Jo flere millimeter, jo smallere er det, og jo mere kan
du få et motiv på afstand til at fylde hele
billedet.
- Objektiver med en brændvidde på 35mm og derunder
betragtes typisk som vidvinkelobjektiver, mens 85mm og derover
typisk betragtes som teleobjektiv. Det mellemliggende område
kaldes så for "normalperspektiv".
Blænden er det tal, som du skal dividere brændvidden
med for at få diameteren på objektivets åbning
i det billedet tages. Hvis vi således forestiller os,
at du har en brændvidde på 20mm og en blænde
på 4, så ser regnestykket således ud:
20/4=5
Det vil sige, at diameteren på åbningen er 5mm. Dette
er som sagt ikke en udregning, man i praksis behøver
at lave, når man fotograferer, men det illustrerer det
logiske i blændeværdien:
Jo mindre tal, der skal divideres med, jo større
er blænden.
Program og Manual-indstillingerne
De to sidste indstillingsmuligheder vil du ofte ikke få brug
for. At indstille kameraet til P er et udtryk for, at du er ligeglad
med den faktiske blænde og lukkertid – og hvorfor skulle
du nogensinde være det? Der er, som beskrevet herover, altid
et godt argument for enten at vælge blænde- eller lukkertidsprioritet.
Kan du ikke komme i tanke om det, så vælg blændeprioritet
og den størst mulige blænde.
At vælge at indstille både blænde og lukkertid
manuelt kan der være mange gode grunde til, men i forhold
til lettest muligt at nå det ønskede resultat
i alskens gængse fotosituationer, kan man fint springe
Manual-indstillingen over i første omgang.
Repetitionsspørgsmål
- Hvorfor er det i mange situationer tilstrækkeligt med
en lukkertid på 1/100?
- I hvilke situationer bør man vælge lukkertidsprioritet?
- Hvorfor bør man i mange situationer vælge den størst
mulige blænde?
- Hvilket aspekt af fotoet ændrer sig, når man ændrer
på blænden?
- Hvordan opnår man størst mulig baggrundssløring?
- Hvorfor giver en større blændeværdi en mindre
blændeåbning?
|