Lektion 2: Sluk blitzen og indstil ISO-værdien
En af de største synder, som uerfarne spejlrefleksfotografer begår,
er, at benytte den indbyggede blitz i alt for mange situationer. Den kan have
sin berettigelse, men her og nu gælder kun én regel: Sluk for den.
Vejen til bedre billeder går stort set aldrig via den indbyggede
blitz.
Med en vis arrogance er blitzlyset fra den indbyggede blitz
blevet døbt ”disaster light” – katastrofelys
– af professionelle fotografer. Det skyldes blandt andet,
at:
- Al lysmæssig stemning i omgivelserne slås ihjel af det hvide
blitzlys
- Grimme slagskygger vil dukke op på motivet
- Stort set ingen ansigter ser synderligt flatterende ud,
når de brutalt lyses op, og når alle de små
urenheder fremhæves
Når først du er gået væk fra Auto-indstillingen og
over på P, S, A eller M, så vil blitzen heldigvis
ikke insistere på at springe op i situationer, hvor
kameraet ellers ville hævde, at der ikke er nok lys
at gøre med.
ISO-værdien og støj-kompromiset
Netop manglen på lys er fotografens største
udfordring – at fotografere er jo i praksis lige præcis
at indfange og optage lys. Derfor er det heldigt, at der er
et tredje parameter ud over blænde og lukkertid at gøre
godt med i denne sammenhæng. Dette parameter er ISO-værdien.
Kort og godt repræsenterer ISO-værdien kamerasensorens aktuelle
lysfølsomhed. Den angives i værdier som 100, 200, 400, 800, 1600
og 3200. Som talrækken her antyder, udregnes ISO-værdien logaritmisk
– hvilket vil sige, at når den givne værdi fordobles, så
opfanges der dobbelt så meget lys, og når den halveres, så,
ja, opfanges der halvt så meget lys.
Det er imidlertid ikke gratis at forhøje ISO-værdien. Jo højere
man sætter den, jo mere støj kommer der nemlig på billederne.
Effekten af at ændre på ISO-værdien kan dermed opsummeres
således:
- Jo lavere ISO-værdi, jo mindre billedstøj,
jo længere lukkertid
- Jo højere ISO-værdi, jo mere billedstøj,
jo kortere lukkertid
Godt nyt
Engang var der god grund til at frygte at komme for højt op i ISO-værdierne.
Støjen blev alt for hurtigt alt for voldsom, og derfor var der en grundig
pointe i at holde sig på så lave værdier som muligt. Sådan
er det imidlertid ikke længere.
Alle nyere spejlreflekskameraer leverer hæderlige resultater
helt op til ISO 3200 og nogle endda højere. Det betyder,
at man kan få skarpe, velbelyste billeder i situationer,
som tidligere ville være umulige at fotografere i –
i hvert fald uden brug af blitz eller andre eksterne lyskilder.
Når det er sagt, så er det ikke fordi man ikke
stadig sagtens kan skelne mellem f.eks. ISO 200 og 1600. Det
er især nemt, når man sidder med billederne på
computerskærmen og zoomer godt og grundigt ind på
dem hver især og ivrigt sammenligner. Dette skal man
imidlertid ikke gøre.
I stedet skal man overveje den kontekst, som det endelige billede skal indgå
i. Er det udelukkende til at fremvise på nettet – eksempelvis
på Facebook eller i et lignende webgalleri – så
kan man gemme alle bekymringer af vejen, for dertil skal anvendes
en så lav opløsning af billedet, at selv det, der umiddelbart
kan fremstå som et højt støjniveau ved nøje
inspektion, vil være enten stærkt begrænset eller
ligefrem usynligt i sidste ende. Skal man printe sine fotos, skal
man også op i ganske store størrelser – A3 eksempelvis
– før støjniveauet fra høje ISO-værdier
begynder at blive et egentligt problem. Ved almindelige 10x15 cm
prints kan man således også være ganske rolig.
Dette foto af Simon Kvamm på scenen i Berlin
er taget på ISO 3200.
Udvikl et blik for det naturlige lys
En af de mest tilfredsstillende situationer at opleve som blitz-uafhængig
fotograf er når lyset helt naturligt falder smukt og behjælpeligt.
Det kræver imidlertid lidt øvelse at udvikle det rette blik for
det naturlige lys.
Her er fem eksempler på lystyper, man kan holde øje
med og udforske:
- Morgen- og eftermiddagslys: Når
solen ligger tæt på horisonten, kaster den et
meget flatterende lys. Om morgenen har det ofte et koldt,
blåligt skær, mens det om eftermiddagen har
et varmt, orange skær, som får både personer
og landskabet i sig selv til at tage sig godt ud. Når
solen står højt midt på dagen, er det
imidlertid ofte besværligt og uflatterende, fordi
det kaster hårde skygger.
Dette foto er taget lidt i seks en aften
i august.
- Overskyet vejr: Noget af det nemmeste lys at
arbejde med er det, man kan finde på en dag, hvor der er
helt overskyet. Her er ingen hårde skygger, men i stedet
et ”omnilys” – altså et, der ikke kan
retningsbestemmes, og som derfor ikke overrasker på ubelejlig
vis.
Dette foto er taget i komplet overskyet vejr.
- Vindueslys: Hvis du opfatter vinduet
som en stor, firkantet lampe, kan du placere en model foran
det – måske let med siden til – og så
vil der ofte kastes et nydeligt lys på vedkommende.
Her poseres der med ansigtet vendt mod et vindue.
- Stuelys: Med lidt snilde kan du sagtens forvandle
et uinspirerende stuelys til en hjælpsom makker. Prøv
med forskellige placeringer af motivet, juster lamperne, eller
sluk nogle af dem. Mange indendørsbelysninger vil også
i sig selv sprede lyset så meget, at det med det samme er
til at arbejde med.
Eneste lyskilde i dette foto er en helt almindelig
stuelampe.
- Stearinlys: Selv en enkelt flamme fra et stearinlys
kan være nok til at producere et flot og inimt skær.
Kun stearinlyset oplyser ansigtet i dette foto.
Grundlæggende skal man blot være opmærksom
på ikke at placere sine motiver i modlys (med mindre
man decideret ønsker dette som effekt), men i stedet
have noget eller det hele af ansigtet (ved portrætter)
i retning af det givne lys. Samtidig er slagskygger ofte det
gode fotos fjende (med mindre de igen anvendes bevidst som
effekt), da de typisk fremstår både uflatterende
og visuelt forstyrrende, og derfor bør man være
særligt på vagt overfor disse.
Repetitionsspørgsmål
- Hvorfor bør man undgå at bruge den indbyggede blitz?
- Hvad er det man ændrer på, når man ændrer på
ISO-værdien?
- Hvilket kompromis indgår man, når man hæver ISO-værdien?
- I hvilke situationer behøver man ikke bekymre sig om høje
ISO-værdier?
- Hvornår på dagen fremkommer det bedste lys – morgen, middag,
eftermiddag eller aften?
- Er solskinsvejr eller overskyet vejr lettest at arbejde med?
|