Lektion 6: Køb et hurtigt prime-objektiv
Det objektiv, der typisk følger med et spejlreflekskamera, har som tidligere
nævnt oftest et zoomområde fra 18-55mm og en blænde,
der går fra 3,5-5,6. Det anses umiddelbart for at være
et ”all-round”-objektiv, der kan klare de fleste
fotografiske opgaver. Selv om dette ikke nødvendigvis
er gennemført usandt, så ligger der alligevel
store begrænsninger i et sådant objektiv:
- De høje blændeværdier får hurtigt lukkertiden ned
på uvenlige varigheder, som tvinger dig til at skrue ISO-værdien
helt op (eller til at anvende den indbyggede blitz)
- Samtidig vil blænden gøre, at dybdeskarpheden bliver så
markant, at du ikke kan isolere dit motiv via baggrundssløring
- Fordi det skal dække over et relativt stort zoomområde, vil
objektivet optisk set være et kompromis – når det skal klare
alt lige godt, bliver ingen af delene helt optimale
Den nemme og billige løsning, der perfekt modsvarer
alle disse begrænsninger, ligger i det hurtige prime-objektiv.
”Prime” er en betegnelse for et objektiv uden
zoom, og ”hurtigt” betyder i denne sammenhæng,
at det har en stor blænde, som giver mulighed for væsentligt
hurtigere lukkertider.
Nikon, Canon og Sony har alle et sådant objektiv i form af et med en
brændvidde på 50mm og en blænde på 1,8 –
og de ligger alle prismæssigt mellem cirka 800 og 1300 kroner.
Nikon har desuden et 35mm/1,8 til cirka 1500 kroner, og Canon har
et 35mm/2,0 til cirka 2000 kr.
Denne dværgsilkeabe er fotograferet
i Randers Regnskov med en blænde på 1,8. Det er
vitterligt umuligt at tage et tilsvarende foto med det medfølgende
objektiv, da den størst mulige blændeåbning
er langt mindre.
Stort og mærkbart udbytte
Et hurtigt prime-objektiv er åledes ikke nogen voldsom
investering – men udbyttet er stort, og forskellene
vil kunne mærkes lige så snart, man sætter
det nye objektiv på kameraet:
- Den store blænde (som lukker op mod fire gange
så meget lys ind ved den samme lukkertid som
på det medfølgende objektiv) vil gøre,
at du nu kan fotografere i lysmæssige omgivelser,
der før var besværlige hvis ikke ligefrem umulige
at arbejde med
- Samtidig sikrer blænden også, at du med lethed kan isolere dit
motiv foran en smukt sløret baggrund, hvilket hurtigt får dine
fotos til at se mere professionelle ud
- Fordi objektivet er fremstillet specielt til denne ene brændvidde, vil den optiske
kvalitet være væsentligt højere
Denne kat under juletræet blev fotograferet
med ISO 1600, en lukkertid på 1/60 og en blænde
på 1,8. Man kunne godt have presset ISO-værdien og
lukkertiden en lille smule mere, men eksponeringsmæssigt
er der tale om en situation, der ikke ville kunne være
indfanget med det medfølgende objektiv.
Med de mange fordele kommer imidlertid også enkelte
udfordringer, som man bør være opmærksom
på:
- Fordi dybdeskarpheden ofte vil være minimal (f.eks.
ved portrætter taget tæt på modellen),
er det særdeles vigtigt, at fokus ligger, hvor det
skal – og derfor er det tvingende nødvendigt,
at man vælger autofokuspunkt manuelt
- Fordi man ikke kan zoome, vil man være nødt
til fysisk at bevæge sig, hvis man vil rekomponere
sit foto – dette er imidlertid noget, de fleste hurtigt
vænner sig til
Brændviddeforlængelse
Køber man et 50mm-objektiv, vil mange ofte få
fornemmelsen af, at de er for tæt på deres motiv
– at de får for lidt af omgivelserne med. Dette
skyldes, at de populære 50mm-objektiver oprindeligt
er tiltænkt filmkameraer, og ikke digitale spejlreflekskameraer.
På sidstnævnte skal man nemlig typisk gange brændvidden
med halvanden, for at få den værdi, som svarer
til det perspektiv, man i praksis får – det vil
sige 75mm. (Dette skyldes kamerasensorens størrelse
- et faktum, som man i praksis ikke som sådan behøver
at bekymre sig om.)
Det, der er særligt relevant i denne sammenhæng,
er, at du ved et 35mm-objektiv får et perspektiv svarende
til 52,5mm – det vil sige næsten samme perspektiv
som ved et 50mm-objektiv på et filmkamera. Grunden til,
at dette perspektiv er så populært, er, at det
umiddelbart føles som et normalperspektiv – hvilket
vil sige, at perspektivet ikke føles markant anderledes,
i forhold til hvis man blot så motivet med sine egne
øjne.
I praksis får et 35mm-objektiv (på et digitalt kamera) derfor helt
naturligt mere af omgivelserne med, end et 50mm-objektiv, og derfor vil mange
i praksis foretrække 35mm-objektivet i stedet.
For en god ordens skyld skal det siges, at professionelle
spejlreflekskameraer ofte vil have samme perspektiv som et
filmkamera, fordi sensoren på disse kameraer er større.
Sådanne sensorer kaldes "full frame"-sensorer.
Ved disse skal man ikke gange brændvidden for at få
det faktiske perspektiv.
Repetitionsspørgsmål
- Hvad er ulemperne ved det medfølgende objektiv på 18-55mm og
blænde 3,5-5,6?
- Hvad er fordelene ved et hurtigt prime-objektiv?
- Hvad vil det sige, at et objektiv er et ”prime”-objektiv?
- Hvad vil det sige, at et objektiv er ”hurtigt”?
- Hvilke særlige udfordringer skal man være opmærksom på,
når man fotograferer med et hurtigt prime-objektiv?
- Hvorfor er det perspektiv, der svarer til en brændvidde på cirka
50mm, så populært?
|