Lektion 6:
Køb et hurtigt prime-objektiv

Det objektiv, der typisk følger med et spejlreflekskamera, har som tidligere nævnt oftest et zoomområde fra 18-55mm og en blænde, der går fra 3,5-5,6. Det anses umiddelbart for at være et ”all-round”-objektiv, der kan klare de fleste fotografiske opgaver. Selv om dette ikke nødvendigvis er gennemført usandt, så ligger der alligevel store begrænsninger i et sådant objektiv:

  • De høje blændeværdier får hurtigt lukkertiden ned på uvenlige varigheder, som tvinger dig til at skrue ISO-værdien helt op (eller til at anvende den indbyggede blitz)
  • Samtidig vil blænden gøre, at dybdeskarpheden bliver så markant, at du ikke kan isolere dit motiv via baggrundssløring
  • Fordi det skal dække over et relativt stort zoomområde, vil objektivet optisk set være et kompromis – når det skal klare alt lige godt, bliver ingen af delene helt optimale

Den nemme og billige løsning, der perfekt modsvarer alle disse begrænsninger, ligger i det hurtige prime-objektiv. ”Prime” er en betegnelse for et objektiv uden zoom, og ”hurtigt” betyder i denne sammenhæng, at det har en stor blænde, som giver mulighed for væsentligt hurtigere lukkertider.

Nikon, Canon og Sony har alle et sådant objektiv i form af et med en brændvidde på 50mm og en blænde på 1,8 – og de ligger alle prismæssigt mellem cirka 800 og 1300 kroner. Nikon har desuden et 35mm/1,8 til cirka 1500 kroner, og Canon har et 35mm/2,0 til cirka 2000 kr.


Denne dværgsilkeabe er fotograferet i Randers Regnskov med en blænde på 1,8. Det er vitterligt umuligt at tage et tilsvarende foto med det medfølgende objektiv, da den størst mulige blændeåbning er langt mindre.

 

Stort og mærkbart udbytte

Et hurtigt prime-objektiv er åledes ikke nogen voldsom investering – men udbyttet er stort, og forskellene vil kunne mærkes lige så snart, man sætter det nye objektiv på kameraet:

  • Den store blænde (som lukker op mod fire gange så meget lys ind ved den samme lukkertid som på det medfølgende objektiv) vil gøre, at du nu kan fotografere i lysmæssige omgivelser, der før var besværlige hvis ikke ligefrem umulige at arbejde med
  • Samtidig sikrer blænden også, at du med lethed kan isolere dit motiv foran en smukt sløret baggrund, hvilket hurtigt får dine fotos til at se mere professionelle ud
  • Fordi objektivet er fremstillet specielt til denne ene brændvidde, vil den optiske kvalitet være væsentligt højere


Denne kat under juletræet blev fotograferet med ISO 1600, en lukkertid på 1/60 og en blænde på 1,8. Man kunne godt have presset ISO-værdien og lukkertiden en lille smule mere, men eksponeringsmæssigt er der tale om en situation, der ikke ville kunne være indfanget med det medfølgende objektiv.

Med de mange fordele kommer imidlertid også enkelte udfordringer, som man bør være opmærksom på:

  • Fordi dybdeskarpheden ofte vil være minimal (f.eks. ved portrætter taget tæt på modellen), er det særdeles vigtigt, at fokus ligger, hvor det skal – og derfor er det tvingende nødvendigt, at man vælger autofokuspunkt manuelt
  • Fordi man ikke kan zoome, vil man være nødt til fysisk at bevæge sig, hvis man vil rekomponere sit foto – dette er imidlertid noget, de fleste hurtigt vænner sig til

 

Brændviddeforlængelse

Køber man et 50mm-objektiv, vil mange ofte få fornemmelsen af, at de er for tæt på deres motiv – at de får for lidt af omgivelserne med. Dette skyldes, at de populære 50mm-objektiver oprindeligt er tiltænkt filmkameraer, og ikke digitale spejlreflekskameraer.

På sidstnævnte skal man nemlig typisk gange brændvidden med halvanden, for at få den værdi, som svarer til det perspektiv, man i praksis får – det vil sige 75mm. (Dette skyldes kamerasensorens størrelse - et faktum, som man i praksis ikke som sådan behøver at bekymre sig om.)

Det, der er særligt relevant i denne sammenhæng, er, at du ved et 35mm-objektiv får et perspektiv svarende til 52,5mm – det vil sige næsten samme perspektiv som ved et 50mm-objektiv på et filmkamera. Grunden til, at dette perspektiv er så populært, er, at det umiddelbart føles som et normalperspektiv – hvilket vil sige, at perspektivet ikke føles markant anderledes, i forhold til hvis man blot så motivet med sine egne øjne.

I praksis får et 35mm-objektiv (på et digitalt kamera) derfor helt naturligt mere af omgivelserne med, end et 50mm-objektiv, og derfor vil mange i praksis foretrække 35mm-objektivet i stedet.

For en god ordens skyld skal det siges, at professionelle spejlreflekskameraer ofte vil have samme perspektiv som et filmkamera, fordi sensoren på disse kameraer er større. Sådanne sensorer kaldes "full frame"-sensorer. Ved disse skal man ikke gange brændvidden for at få det faktiske perspektiv.

 

Repetitionsspørgsmål

  • Hvad er ulemperne ved det medfølgende objektiv på 18-55mm og blænde 3,5-5,6?
  • Hvad er fordelene ved et hurtigt prime-objektiv?
  • Hvad vil det sige, at et objektiv er et ”prime”-objektiv?
  • Hvad vil det sige, at et objektiv er ”hurtigt”?
  • Hvilke særlige udfordringer skal man være opmærksom på, når man fotograferer med et hurtigt prime-objektiv?
  • Hvorfor er det perspektiv, der svarer til en brændvidde på cirka 50mm, så populært?


Indledning

1: Glem alt om motivprogrammer
og Auto-indstillingen

2: Sluk blitzen og indstil ISO-værdien

3: Forstå begrebet eksponeringstrin

4: Vælg autofokuspunkt manuelt

5: Foretag altid
de helt basale
justeringer i billedbehandlingen

6: Køb et hurtigt prime-objektiv

7: Skyd i RAW-formatet

8: Udnyt blitzmulighederne kreativt




© 2011 Mikkel Elbech