Lektion 4: Vælg autofokuspunkt manuelt
Det er indlysende, at det rette fokus i et foto er afgørende for, om
billedet er godt eller ej. Har du for eksempel taget et portræt, hvor
fokus er på baggrunden i stedet for personen, vil det blive anset for
at være mislykket (med mindre det af kunstneriske årsager var helt
med vilje, naturligvis).
Ved at lade kameraet gætte på, hvad der skal være i fokus
– sådan som det for eksempel vil gøre, når det står
på Auto-indstillingen – giver du afkald på at styre et af
de vigtigste aspekter ved at fotografere. Vel er det smart, at det i mange tilfælde
kan gætte rigtigt, men hvorfor ikke have fuld kontrol over fokuseringen
altid?
Alle spejlreflekskameraer er udstyret med et antal autofokuspunkter.
Nogle kun med tre, andre med over halvtreds, mange med omtrentligt
ti. De er jævnt fordelt ud over kameraets søgerfelt,
og når du har indstillet dit kamera til det (ved at
vælge "single-point autofocus" eller noget
tilsvarende), kan du manuelt vælge hvilket punkt, der
skal være aktivt.
Sådan vil det omtrentligt se ud i
søgeren. De fleste kameraer vil fra starten være
indstillet til selv at regne ud, hvor fokus skal ligge, og
derfor skal du selv ændre metoden..
Hvis du f.eks. vælger et punkt, der ligger i venstre
side, vil kameraet fokusere på den del af motivet, der
ligger bag dette autofokuspunkt – sådan som det
fremstår, når du kigger gennem søgeren.
Dermed kan du sørge for, at du altid har præcis
dét i fokus, som du ønsker.
Her er valgt et fokuspunkt til højre
i billedet. Kameraet ville formodentlig have valgt at fokusere
på hånden, hvis det selv havde fået lov
at bestemme.
Minimér nødvendigheden af ”fokusér-og-rekomponér”
En klassisk måde at fokusere på er at rette kameraet
på motivet, så det, der skal være i fokus,
er lige i midten. Dernæst trykker man så udløseren
halvt ned, så kameraet stiller skarpt, og dernæst
rekomponerer man så billedet, som man ønsker.
Dette er en uhensigtsmæssig måde at fokusere på, når
du fotograferer med spejlreflekskamera. På et kompaktkamera gør
det ikke så meget, fordi dybdeskarpheden her altid er meget stor. Men
på et spejlreflekskamera er dybdeskarpheden en meget mere nuanceret størrelse,
og når man rekomponerer, er der risiko for to ting:
- Fordi det i sagens natur tager et stykke tid at rekomponere
– måske under et sekund, måske mere –
kan motivet nå at flytte sig og vil i så fald
ikke være helt i fokus, når billedet faktisk
tages.
- I det, du rekomponerer, flytter du på kameraet,
og det ændrer afstanden mellem kamera og motiv. Jo
større blænde du har valgt, og jo tættere
på motivet du er, jo større betydning vil denne
ganske lille forskel i afstand få. Det kan få
det knivskarpe fokus, der ellers lå lige i motivets
øje, til at rykke sig til eksempelvis næsetippen.
Når du tager portrætter er tommelfingerreglen netop, at fokus skal
ligge – som man siger – lige i øjet. Derfor skal du vælge
et autofokuspunkt, der ligger så tæt på øjet som muligt
i den ønskede komposition. Naturligvis kan det være svært
lige præcis at få et autofokuspunkt og øjet til at ligge
lige oven i hinanden, og derfor er en diskret rekomponering naturligvis ofte
nødvendig. Dette gør ikke så meget – men jo mindre
flytten rundt på kameraet, og jo kortere tid, der går mellem fokuseringen
og billedet faktisk tages, jo bedre.
Et foto som dette ville ikke have fungeret, hvis
fokus ikke lå præcist i øjet.
Efter lidt tid og øvelse vil du kunne styre valget
af autofokuspunkt lynhurtigt med højre hånd –
uden, at du behøver fjerne øjet fra søgeren.
Det bliver dermed en helt naturlig del af det at fotografere
og noget, som man slet ikke tænker over. I praksis betyder
det, at du fanger flere gode billeder, fordi du intuitivt
har fuld kontrol over fokuseringen – hele tiden.
Repetitionsspørgsmål
- Hvad risikerer man ved at lade kameraet styre placeringen af fokus?
- Hvorfor skal man minimere nødvendigheden af ”fokusér-og-rekomponér”?
- Hvor skal fokus ligge, når du tager portrætter?
|