Lektion 7:
Skyd i RAW-formatet
I udgangspunktet har du to valgmuligheder, når du skal
vælge hvilket format, kameraet skal gemme dine fotos i
- nemlig JPG og RAW. Til at begynde med vil kameraet formodentlig
være indstillet til blot at gemme i JPG, og ofte vil denne
indstilling aldrig blive ændret.
Det er imidlertid en skam, da RAW-formatet rummer mange betydelige
fordele - også selv om det fylder væsentligt mere
og altid kræver en tur gennem et stykke software.
De væsentligste karakteristika ved de to formater er
som følger:
- RAW: Når kameraet tager et billede,
registrerer det en stor mængde rå billeddata.
Samtlige af disse data gemmes, når du vælger dette
format.
- JPG: En billedfil gemt i dette format er
en fortolkning af de rå billeddata. Fortolkningen
er baseret på kameraets aktuelle indstillinger for farver,
kontrast, skarphed, hvidbalance og så videre.
Således kan du anskue en RAW-fil som rummende samtlige
mulige fortolkninger af et givent foto. I billedbehandlingen
får du derfor mulighed for at sidde i ro og mag og finde
frem til den fortolkning, der bedst muligt indfrier billedets
potentiale - uden kvalitetstab.
Til sammenligning vil en JPG-fil til at begynde med allerede
rumme en enkelt given fortolkning af billedet. Er man uenig
i fortolkningen (og det er man stort set altid i ét
eller andet omfang, jf. lektion 5),
er man altså tvunget til at arbejde videre på
denne - med stor risiko for synligt kvalitetstab.
Hvorfor fotograferer man overhovedet?
Motivationen for at skyde i RAW-formatet kan sættes
ind i et grundlæggende filosofisk perspektiv: Hvorfor
fotograferer man overhovedet? Hvorfor øver man sig?
Hvad vil man gerne opnå?
Der er uden tvivl mange mennesker, der blot tager billeder,
fordi de godt kan lide at producere visuelle vidnesbyrd, der
bidrager til at modvirke glemslen om det liv, de aktuelt lever.
Mennesker, der blot anskuer det enkelte billede som en påmindelse
om den dag, det blev taget - og som derfor ikke går
spor op i de fototekniske parametre. Fred være med dem.
Fotograferer man imidlertid med en ambition om at dygtiggøre
sig både fototeknisk og formidlingsmæssigt (med
en lige så stor - eller måske endnu større
- lyst til at dokumentere éns liv og verden omkring
én), så må niveauet af selve billedkvaliteten
også spille en rolle. Det kan ikke være ligegyldigt,
om det potentielle pletskud er indhyllet i kolde blåtoner
i stedet for de ønskede varme farver. Om det er smadret
af beskæmmende blitzlys, manglende skarphed eller forkert
kontrast. Eller om det er markant over- eller undereksponeret.
Hvis man derfor har den højest mulige billedkvalitet
for øje, er der intet ræsonnement, der kan retfærdiggøre,
at man nøjes med JPG-formatet.
Ro i selve optagesituationen
I et psykologisk perspektiv kan RAW-formatet ses som et værktøj
til at opnå ro i selve optagesituationen. Det kan det,
fordi RAW tillader dig at fokusere på de parametre, der
i udgangspunktet ikke kan reddes efterfølgende:
Blænde, lukkertid og ISO. (Og den altafgørende
timing, naturligvis.)
Dermed ikke sagt, at der er grund til fuldkommen at ignorere
de øvrige indstillinger. Som udgangspunkt er det tværtimod
en god idé at indstille kameraet, så de billeder,
du tager, kommer til at ligne det ønskede slutresultat
bedst muligt. Det giver dig og dit motiv (hvis motivet er et
menneske, forstås) de bedste muligheder for at evaluere
billederne løbende.
Så hvis du ønsker fotos med varme, kraftige farver,
høj skarphed og stor kontrast, så vælg disse
indstillinger. Men vid med dig selv, at du altid kan ombestemme
dig sidenhen. Du kan endda fotografere i sort-hvid og så
producere resultater i farver, hvis du skyder i RAW.
Større dynamisk område
En af de allerstørste fordele ved RAW-formatet er, at
det har et langt større dynamisk område end JPG-formatet.
Det betyder, at det spillerum, du har, fra det, der er helt
mørkt, til det, der er helt lyst, er meget mere fleksibelt.
Hvis eksempelvis himlen på et foto i JPG-format er udbrændt
- altså helt hvid, eller i hvert fald tæt på
- så kan du ikke gøre noget ved det. Det kan du
heller ikke, hvis et skyggeområde er helt sort.
Det vil du imidlertid ofte kunne med RAW, fordi kameraet vil
have opfanget langt flere detaljer, end man umiddelbart kan
se. Derfor giver RAW-formatet også ro på denne front
- fordi en fejleksponering tit vil være til at redde.
Det vil den langt sjældnere, hvis man sidder med en JPG-fil.
Det betyder imidlertid ikke, at man skal slække på
den eksponeringsmæssige præcision i optagesituationen.
Man bør stadig gå efter så gode eksponeringer
som muligt i selve situationen - men med en bevidsthed om
den vifte af justeringer, som man i ro og mag kan foretage
efterfølgende.
Software
Som allerede nævnt kræver RAW-formatet særlig
software for at kunne producere et endeligt resultat, som du
kan printe, e-maile eller poste på Facebook. (Dette resultat
er i øvrigt som oftest en JPG-fil.)
Der følger som regel et sådant stykke software
med kameraet, og selv om dette kan være udmærket
til en start, er der god grund til at overveje at investere
i et mere sofistikeret program til formålet.
Adobes programmer er oplagte at kigge nærmere på
i denne forbindelse. Der er således tre muligheder i tre
forskellige prisklasser:
- Photoshop: Industristandarden inden for
billedbehandling. Et avanceret stykke software med relativt
stejl læringskurve. Til gengæld kan det klare
rundt regnet alle de billedbehandlingsmæssige opgaver,
du kan forestille dig. Pris: Omkring 8.000 kr.
- Photoshop Elements: Den mindre avancerede
og mere brugervenlige udgave af Photoshop. Pris: Omkring 800
kr.
- Photoshop Lightroom: Udviklet særligt
til fotografer. Programmet har et uovertruffent workflow,
der hurtigt lader dig bearbejde fotos fra en hel session.
For eksempel tillader programmet dig at kopiere justeringerne
og indstillingerne fra ét foto og sætte dem
ind på et andet. Pris: Omkring 2.300 kr.
I RAW-sammenhæng er alle tre programmer bygget op omkring
Adobes egen RAW-converter, som på simpel og intuitiv vis
lader dig justere alle tænkelige parametre.
Adobes RAW-konverter.
Tre af de vigtigste parametre, som med al tydelighed fremhæver
styrken ved RAW-formatet, vil blive præsenteret her:
- Justering af eksponering: Hvor godt kameraet
end er til at kalkulere den rette eksponering, så
har mange fotos alligevel godt af en justering. Er man så
uheldig, at eksponeringen er ramt markant ved siden af,
så er der også hjælp at hente, da du ofte
vil kunne hente detaljer frem, som ligger hele eksponeringstrin
til den ene eller anden side.
Potentialet i et fototeknisk svært motiv
som dette bliver først indfriet for alvor, når
eksponeringen og andre parametre er blevet justeret i RAW-softwaren.
- Frembringelse af detaljer fra mørke og lyse
områder: Selv når eksponeringen som sådan
sidder lige i skabet, kan der stadig være områder
i billedet, som er for lyse eller mørke. Ved hjælp
af "Recovery" og "Fill Light" kan du nemt
justere disse områder. Især sidstnævnte
er guld værd, når du sidder med fotos taget i
meget kontrastfyldte situationer.
Et billede som dette - taget op
mod solen - ville ikke kunne have taget sig ud, som det gør,
hvis det ikke var for RAW-formatet. Enten ville himlen ville
have været helt udbrændt, eller også ville
skyggeområderne have været kulsorte.
- Justering af farver: Hvidbalancen er et
udtryk for den farvetemperatur, som billedet har. Denne temperatur
måles i såkaldte Kelvin-grader, og du kan justere
billedets temperatur fra 2.000 grader (kolde og blå
farver) til 50.000 (meget varme og orange farver). I udgangspunktet
anvendes hvidbalancen til at kompensere for de faktiske lysforhold
under optagelsen, så du kan få et neutralt farveskær
på dit foto. Du kan imidlertid også bevidst anvende
hvidbalancen til eksempelvis at tilføre et varmt skær
til billeder, der måske er taget i et kedeligt, gråt
skær.
Her er der tilført et varmt skær
via en justering af hvidbalancen. Vejret den givne dag var
gråt og overskyet, hvilket i udgangspunktet gav et kedeligt
farveskær.
Skyd i begge formater på én gang
Hvor forrygende RAW-formatet end er, kan der være god
fornuft i at skyde i begge formater på én gang.
Dette er en mulighed på de fleste spejlreflekskameraer.
For at spare plads på hukommelseskortet kan du, hvis
kameraet tillader det, vælge, at JPG-filen blot skal
være i lille størrelse og den lavest mulige kvalitetsindstilling.
(Indstillingen vil typisk hedde noget i stil med "RAW+JPG
(small, basic)".)
De primære fordele ved at skyde i begge formater er
som følger:
- Hvis du hurtigt vil gennemse dine billeder ved hjælp
af dit styresystems indbyggede billedfremviser, kan du snildt
gøre dette, hvis alle billederne også findes
i JPG-kvalitet.
- Hvis du eksempelvis har taget 25 portrætter af en
person, som gerne vil have medbestemmelse på, hvilket
foto, der er det bedste, kan du hurtigt sende vedkommende
billederne i JPG-format - så er der sparet lidt tid,
da du ikke skal til at konvertere billederne fra RAW først.
- Hvis du ved med dig selv, at den aktuelle fotosession
skal resultere i kontrastfyldte sort-hvid fotos, så
vælger du naturligvis disse indstillinger på
kameraet, inden du går i gang med at skyde. Når
du så er færdig og skal til at bearbejde RAW-filerne,
kan du benytte JPG-filerne som en påmindelse om, hvordan
du oprindeligt visualiserede resultaterne - frem for at
skulle til at genfinde det samme look på må
og få. RAW-converteren vil nemlig typisk vise dig
dine billeder i farver og med neutrale standardindstillinger,
som potentielt ligger langt fra det ønskede resultat.
Brug den indbyggede RAW-converter
Mange kameraer har en indbygget RAW-converter, som giver
mulighed for at justere eksponeringen, højlysene, skyggeområderne,
farverne, hvidbalancen og andre parametre. Funktionen er primært
tiltænkt professionelle fotografer, der hurtigst muligt
skal kunne levere et endeligt resultat i JPG-format til ivrige
redaktører.
Det, som den indbyggede RAW-converter imidlertid også
kan bruges til, er at tjekke RAW-filens potentiale, mens du
stadig er i gang med at fotografere. Hvordan vil pletskuddet
se ud med lidt varmere hvidbalance, lysnede skyggeområder
og kraftigere kontrast? På denne måde kan du få
nysgerrigheden stillet med det samme uden først at
skulle hive RAW-filen gennem softwaren på computeren.
Repetitionsspørgsmål
- Hvad er de afgørende forskelle på JPG og
RAW?
- Hvad menes der med begrebet "fortolkning" i
denne forbindelse?
- Hvorfor giver RAW-formatet ro i selve optagesituationen?
- Hvorfor bør man indstille kameraet, så billederne
kommer til at ligne de ønskede slutresultater, selv
om man skyder i RAW?
- Hvad betyder det, at RAW har et større dynamisk
område end JPG?
- Hvad er fordelene ved at skyde i RAW og JPG på én
gang?
- Hvad kan man bruge kameraets indbyggede RAW-converter
til?
|